Πως θα μετατρέψουμε το αυτοκίνητο μας σε ηλεκτροκίνητο.

EV Conversion 013

Καθώς οι άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη, ευαισθητοποιούνται σχετικά με την προστασία του περιβάλοντος, όλο και περισσότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κάνουν την εμφάνιση τους.

Electric Classic Car 001

Αρκετά δε απο αυτά, που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους όλου του κόσμου, είναι ιδιοκατασκευές, καθώς πολλοί είναι αυτοί που μετατρέπουν τα υπάρχοντα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα τους σε ηλεκτρικά.

Electric Classic Car 003

Αυτό δε, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον όταν πρόκειται για κλασικά μοντέλα, τα οποία θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν ξανά και νόμιμα στους δρόμους, ζωντανεύοντας πάλι τις αναμνήσεις του παλιού καλού καιρού της αυτοκίνησης.

Electric Classic Car 004

Υπάρχουν επίσης, πολλές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, οι οποίες μας καθοδηγούν στο πώς να κάνουμε την μετατροπή, που θα βρούμε ένα έτοιμο κιτ μετατροπής ή ακόμη και ένα έμπειρο συνεργείο που θα αναλλάβει την μετατροπή. Οι πιο συνηθισμένοι και οικονομικότεροι ηλεκτροκινητήρες και ελεγκτές που χρησιμοποιούνται στις ιδιοκατασκευές προέρχονται από τη βιομηχανία ηλεκτρικών περονοφόρων.

EV Conversion 000

Η μεγαλύτερη δυσκολία σε μια μετατροπή ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτροκίνητο, είναι ο υπολογισμός των εξαρτημάτων που χρειάζονται, ώστε να έχουμε την ίδια τελική ταχύτητα και να πετύχουμε την μεγαλύτερη αυτονομία. Υπάρχουν στην αγορά, αρκετά EV κιτ μετατροπής και ένα από αυτά είναι σίγουρο ότι θα ταιριάζει για το αυτοκίνητο μας. Αυτά τα κιτ παρέχουν όλα όσα χρειαζονται, για να μετατρέψουμε το κλασικό αυτοκίνητο μας σε ηλεκτρικό θαύμα.

EV Conversion 000b

Για να μετατρέψουμε το αυτοκίνητο μας σε ηλεκτροκίνητο, θα χρειασθούμε ένα (controller) ελεγκτή DC και έναν ηλεκτροκινητήρα DC ή AC (ανάλογα με τη χρήση που επιθυμούμε), τα οποία θα λειτουργήσουν σε μία τάση μεταξύ 96 volts και 192 volts. Η ένταση (amperes) και η τάση (volts) του ρεύματος του ελεγκτή, επηρεάζουν την απόδοση του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Με μεγαλύτερη ένταση ρεύματος θα έχουμε καλύτερη επιτάχυνση και καλύτερη τελική ταχύτητα, ενώ με μεγαλύτερη τάση, θα έχουμε καλύτερη συνολική απόδοση του αυτοκινήτου.

Electric Classic Car 005

Η τάση, θα επιλεχθεί ανάλογα με τον αριθμό και τον τύπο των μπαταριών, το είδος του κινητήρα και τον τύπο του ελεγκτή, που θα χρησιμοποιήσουμε. Μόλις αποφασίσουμε σχετικά με τον τύπο του κινητήρα, τον ελεγκτή και τις μπαταρίες, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τη μετατροπή, ακολουθώντας τα εξής βήματα:

  1. Αφαιρούμε τον κινητήρα, τη μίζα, το ρεζερβουάρ, τα σωληνάκια τροφοδοσίας καυσίμου, το σύστημα εξάτμισης, τον συμπλέκτη και το ψυγείο (η αφαίρεση του ψυγείου δεν προτείνεται στην περίπτωση που ο ελεγκτής διαθέτει υδρόψυκτα τρανζίστορς).

Electric Classic Car 007

2. Προσαρμόζουμε με βραχίονες, μία βάση στήριξης του ηλεκτροκινητήρα, ώστε αυτός να είναι απόλυτα κεντραρισμένος και ευθυγραμμισμένος με το κιβώτιο ταχυτήτων, επειδή ακόμη και μία μικρή απόκλιση θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στο σύστημα. Η βάση στήριξης, είναι το Α και το Ω για τη σωστή σύνδεση του κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Κατόπιν, θα χρειασθεί ένας προσαρμογέας σύζευξης (σύνδεσμος) για τη μεταφορά της περιστροφικής ισχύος του ηλεκτροκινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν η βάση στήριξης, ο ηλεκτροκινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και ο προσαρμογέας σύζευξης, τοποθετηθούν και δοκιμασθούν, είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε.

Electric Classic Car 008

Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει τή μέγιστη ροπή του, από 0 στροφές και δεν χρειάζεται πολλαπλές σχέσεις μετάδοσης για να δημιουργήσει μια ομαλή και σταθερή επιτάχυνση, παρά μόνο έναν μειωτήρα για την μέγιστη απόδοση του, ο οποίος θα καταργούσε το κιβώτιο ταχυτήτων και θα ελάφρυνε το όχημα, αλλά θα επιβάρυνε αρκετά το κόστος.

Έτσι, η οικονομικότερη επιλογή είναι το υπάρχον χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο παίζει το ρόλο του μειωτήρα, επειδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνιμα η πρώτη (κοντύτερη) ή η δεύτερη (μακρύτερη) σχέση.

Electric Classic Car 010

3. Τοποθετούμε τον ελεγκτή, στη βάση του, την οποία ήδη έχουμε εγκαταστήσει.

4. Επιλέγουμε τον χώρο για τις μπαταρίες, τον τρόπο στήριξης και προχωρούμε στην τοποθέτηση τους. Ο χώρος των μπαταριών πρέπει να αερίζεται καλά για να τις κρατά πάνοτε δροσερές, ώστε να μην έχουμε υπερθέρμανση τους και μείωση της απόδοσης τους. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας ανεμιστήρας ή ένα μικρό κλιματιστικό. Επιπλέον, οι μπαταρίες πρέπει να ικανοποιούν τα χαρακτηριστικά απόδοσης του αυτοκινήτου ώστε να συμβάλλουν στην βελτιστοποίηση των επιδόσεων.

Electric Classic Car 009

5. Συνδέουμε τις μπαταρίες και τον ηλεκτροκινητήρα στον ελεγκτή με χοντρό καλώδιο ηλεκτροσυγκόλλησης.

6. Αν το αυτοκίνητο έχει υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, τοποθετούμε ένα ξεχωριστό ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο θα λειτουργήσει την αντλία του υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης.

7. Αν το αυτοκίνητο έχει κλιματισμό, τοποθετούμε έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος θα λειτουργεί τον  αεροσυμπιεστή (air compressor).

Electric Classic Car 012

8. Για τη θέρμανση της καμπίνας επιβατών, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα μικρό κεραμικό ηλεκτρικό θερμαντήρα.

9. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει υποβοηθούμενα φρένα, τοποθετούμε μια αντλία κενού, προσαρμοσμένη στη σωστή πίεση, για να λειτουργήσει το κύκλωμα των φρένων.

10. Σειρά έχει η εγκατάσταση ενός συστήματος φόρτισης των μπαταριών, το οποίο αναλαμβάνει να μεταφέρει το ρεύμα φόρτισης ενός οικιακού φορτιστή στις μπαταρίες και μετατρέπει την τάση από AC σε DC. Αυξάνει την τάση από 240V στην τάση των μπαταριών, από 300 έως 400 volts, ρυθμίζει το ρεύμα φόρτισης και παρακολουθεί την τάση της συστοιχίας των μπαταριών. Ο ακροδέκτης φόρτισης, προτείνεται να τοποθετηθεί πίσω από την τάπα του ρεζερβουάρ.

12. Εγκαθιστούμε ένα ψηφιακό βολτόμετρο, το οποίο θα μας δείχνει την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας και θα μας δίνει την δυνατότητα να γνωρίζουμε την αυτονομία που μας απομένει.

13. Τοποθετούμε ένα ποτενσιόμετρο, το οποίο θα συνδεθεί στο πεντάλ γκαζιού και μετά στον ελεγκτή.

14. Εξετάζουμε τον τρόπο με τον οποίο θα έχουμε τη δυνατότητα της όπισθεν σχέσης. Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προέρχονται από μετατροπή ενός απλού αυτοκινήτου, χρησιμοποιούν σαν όπισθεν αυτήν που διαθέτει το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ οι ηλεκτροκινητήρες εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), που συνδιάζονται με σύγχρονους ελεγκτές, γυρίζουν τον κινητήρα με αντίστροφη φορά και χρειάζονται μόνο έναν διακόπτη που μέσω ενός επεξεργαστή διαύλου CAN, στέλνει εντολή αντιστροφής στον ελεγκτή.

15. Εγκαθηστούμε ένα ισχυρό ρελέ (γνωστό και ως contactor) που μπορεί να συνδέει και να αποσυνδέει την μπαταρία του αυτοκινήτου προς και από τον ελεγκτή. Αυτό το ρελέ, θα γεφυρώνει το κύκλωμα μεταξύ της μπαταρίας και του ελεγκτή και θα ενεργοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα, όταν θέλουμε να εκκινήσουμε το αυτοκίνητο μας. Το ρελέ, πρέπει να έχει την ικανότητα να μεταφέρει εκατοντάδες amperes σε μία τάση από 96 έως 300 volts DC, χωρίς να δημιουργηθεί arc.

16. Επανατοποθετούμε και προσαρμόζουμε εκ’ νέου το σύστημα ανάφλεξης για να ενεργοποιούνται τα κυκλώματα επαφών και εξαρτημάτων όταν γυρίζουμε το κλειδί στο διακόπτη.

Τέλος, όσο περισσότερους μικροεπεξεργαστές και ελεγκτές διαύλου CAN διαθέτει το αυτοκίνητο μας, τόσο πιο περίπλοκη γίνεται η μετατροπή, αφού είναι πολύ πιθανό ακόμη και με τη χρήση ενός πολυμέτρου, να προξενήσουμε ζημιά στα κυκλώματα τους αν δεν είμαστε έμπειροι. Προτείνονται λοιπόν τα παλαιότερα ή κλασικά μοντέλα αυτοκινήτων για ευκολότερη μετατροπή.

Leave a Reply